Kundaliniyoga

…är en kombination av medveten andning, fysiska rörelser och ställningar, fokus, mantra, avslappning och meditation.

Kundaliniyoga är en dynamisk, allsidig och händelserik yogaform. Övningarna består oftast av rytmiska, energigivande rörelser i sittande, stående, knästående och liggande ställningar i kombination med många olika slags andningstekniker, fokustekniker, kroppslås och mantran*. De flesta övningarna är mjuka och enkla att göra och att lära sig. Mer fysiskt krävande ställningar kan som regel modifieras så att varje utövare ska kunna få ut mesta möjliga av sin träning. Du jobbar alltid utifrån dig själv och uppmanas att hitta din egen rytm i takt till din andning och din förmåga. Du behöver absolut inte vara vig för att utöva kundaliniyoga, det är snarare ett resultat av regelbundet utövande. Varje kriya (serie yogaövningar) avslutas alltid med en längre djupavslappning samt en meditation**.

Även om det är enkla tekniker kan det dock vara svettigt och uthållighetskrävande, och kundaliniyoga är en utmärkt träningsform. Du bygger styrka, kondition och rörlighet. Varje yogapass är utformat för att lösa upp blockeringar på många olika nivåer, så att livsenergin kan flöda fritt. Det finns yogapass designade för att arbeta med i stort sett varje del av det mänskliga systemet (immun-, hormon-, körtel-, lymf- och nervsystem, cirkulation, matsmältning, andning, sex etc) och dessutom med olika mentala och känslomässiga områden (uppmärksamhet, intuition, kreativitet, viljestyrka, självförtroende, medkänsla, karisma etc) samt för healing av många olika typer av krämpor och sjukdomar.

Syftet med kundaliniyoga är främst att skapa en inre frid så att vi kan vara nöjda med oss själva precis så som vi är. Kundaliniyogans väl utarbetade tekniker ger oss redskap att lyssna inåt och lära känna oss själva på djupet, bli mer medvetna om våra behov och vår egen potential. Och genom att aktivt dra ner på andningstempot får vi en större kontroll över våra känslor och tankar och kan därmed börja handla mer medvetet.

Framför allt så är kundaliniyoga kärlek till dig själv, ”det inre barnet”, där du jobbar snällt med dig själv och möter det som händer inom dig med nyfikenhet, ödmjukhet, acceptans och tar hand om dig.

Mantran

Mantran består av ord eller stavelser som sjungs eller sägs, ibland tillsammans med rörelser. De består av urljud som följt människan så länge hon kunnat forma ljud. Det är själva ljuden som är viktigast. Kraften ligger i ljudvibrationerna. Att upprepa ett mantra högt är en effektiv teknik för att bromsa den ström av tankar som ständigt genomsköljer sinnet. Upprepningen bygger en barriär mot nya stimuli utifrån. Tankeverksamheten avtar, andningen lugnas ner, blodtrycket sjunker, muskelspänningar och stresshormoner minskar. När tankeverksamheten avtar skapas utrymme för tankar och känslor som lagrats i ditt undermedvetna att ta sig upp till ytan för observation och bearbetning.

Meditation

Meditation är en integrerad del av passet. Efter den långa vilan är det lämpligt att göra en meditation. Meditation renar sinnet och får kroppen att slappna av, och syftar till att stärka din vilja och uthållighet. Det är ungefär som att ”städa upp på vinden” – inte så glamouröst men välbehövligt och skönt.

När du börjar meditera kan du märka hur sinnet drar iväg med tankarna. Använd då t ex mantra och andning för att återföra fokus igen. Lägg märke till hur du kan få upp tankar som relaterar till aktuella problem. Djupt liggande stress kan ta form i ytligt liggande tankar. Det kan bli påfrestande med all stress och oro som väller upp – men ge inte upp!

Effekter av meditation

Personer med högt blodtryck har nytta av meditation. Kroppens negativa reaktioner på stress minskar. Apparater som mäter muskelspänning visar att denna sjunker nästan ända ner till noll vid meditation, vilket t ex lindrar huvudvärk och kroniska smärttillstånd. Blodcirkulationen förbättras.

Meditation kan hjälpa människor med sömnrubbningar då EEG-mätningar visar att
hjärnans aktivitet under meditation liknar den vid sömn. Annat att säga om meditation:
- den ger ett inre lugn som hjälper till att utveckla din intuition
- den ger ökad koncentraton och mental snabbhet
- du blir mindre reaktiv, dvs mindre styrd av enbart dina känslor
- du kan leva med en större medvetenhet och balans i dig själv

Det finns många olika typer av meditationer, som bland andra koncentrationsmeditationer, sångmeditationer, andningsmeditationer och
rörelsemeditationer. Det finns specifika meditationer för t ex avspänning, balans, depression, energi, hjärta, healing, hjärna, intuition, koncentration, kreativitet, mental kontroll, nervstyrka, självtillit, stress, viljestyrka och vitalitet – för att bara nämna några.

Släpp alla förväntningar när du mediterar. Bevittna och känn efter. Innerst inne vet du vem du är och vart du är på väg.

Till schemat/kurser i kundaliniyoga