Hathayoga

Hathayoga är en dynamisk yogaform som strävar till att hitta en balans mellan fysisk hälsa och mentalt välbefinnande.

Asanas (fysiska övningar), pranayama (andningsövningar) och meditation utgör grunderna för ett hathayogapass.
Det finns närmare 200 olika asanas beskrivna inom hathayogan. Denna mångfald i kombination med varierande intensitet gör det möjligt att skapa en oändlig mängd olika pass. Inom hathayogan är det upp till instruktören hur ett pass utformas, det finns inga färdiga pass eller strikta regler att följa.

Något för dig?

Hathayoga passar dig som aldrig yogat förr och vill ha styrka, stabilitet och smidighet i din kropp. Eftersom svårighetsgraden anpassas efter deltagarnas erfarenhet, passar hathayogan även dig som är van vid fysiska träningsformer och redan har erfarenhet av yoga.

Vi koncentrerar oss på en ställning i taget och strävar till att använda vår kropp optimalt med hänsyn till dess struktur och uppbyggnad. Alla rörelser utförs i lugnt tempo på ett bekvämt och avslappnat sätt. Varje kropp är unik och varje yogaposition upplevs därför olika hos olika människor. Alla kan inte göra allt utan man gör sitt bästa efter sin kropps förmåga. Två nivåer på hathayoga erbjuds:

Nybörjarkurs
Vi går grundligt och utförligt igenom andningsteknik och de vanligaste stående, sittande och liggande asanas som förekommer i hathayoga. Även olika solhälsningar och månhälsningar i flöde ingår. Varje pass avslutas med en enkel pranayama.

Fortsättningskurs
För dig som gått hathayoga med mig minst en termin.Vi utvecklar vår praktik och prövar på nya asanas och rörelseflöden samt pranayamas och meditationer. Vi behåller lugnet från tidigare terminer men ökar intensiteten i passen.

Hur ser ett hathayogapass ut?

Fokus i passen ligger på de fysiska övningarna, som synkroniserars med andningen på ett medvetet sätt. Varje pass inleds med andningsövningar för att sedan gå över till de mera fysiskt inriktade positionerna. Som brukligt är i all yoga, avslutar vi med vila, shavasana. Kortare meditationer och/eller mindfulnessövningar förekommer också.

Ett ”klassiskt” pass inleds oftast med solhälsningar som uppvärmning. Därefter följer stående övningar inklusive balansträning samt sittande och liggande positioner som inkluderar både framåtböjningar (lugnande för sinnet) och bakåtböjningar (energigivande) på mattan. Avslutningsvis kan vi vända världen upp och ner och jobba med inversioner innan vi varvar ner inför shavasana.

Fördelar med hathayoga

Några av de positiva effekterna med hathayoga är att du rent fysiskt får en bättre hållning, bättre balans och ökad styrka och smidighet i din kropp. Hathayogan ökar din kroppskännedom samt minskar stressnivåer och ger dig ett avslappnat sinne. Ett ökat välbefinnande och ett bättre humör kan man också räkna med.

Till schemat/kurser i Hathayoga