Lärare på Tullinge yogacenter

Tullinge yogacenter erbjuder yogaträning av högsta kvalitet. Våra lärare är utbildade och har stor erfarenhet av yoga. Vi vidareutbildar oss kontinuerligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vår målsättning är att med värme och medkänsla vägleda och inspirera dig i din yogaresa. Vi är ett varmt gäng som njuter av att möta dig i yogans värld. Välkommen till ett familjärt och hjärtligt yogacenter – känn dig som hemma!


Jenny Israelsson

Kontakt: jenny@tullingeyogacenter.se Tel: 0708-569520

Jag driver Tullinge yogacenter sedan 2004 och är lärare i kundaliniyoga och lärare/terapeut i Medicinsk yoga, utbildad vid IMY. Har grundläggande utbildning i anatomi och fysiologi.

Jag inspireras också av yinyoga, Holistisk yoga och Röstyoga enligt Ulrica Gulz. För min egen självutveckling utbildar jag mig i Schamansk healing som också kommer prägla mina yogaklasser. Här blir också användningen av gongar, klang-/kristallskålar och ljud ett viktigt inslag då de hjälper oss att vara i kontakt med våra genuina vibrationer i oss själva och i energin som omger och förenar oss alla.

Jag vill inspirera dig som deltagare att hitta ditt sätt att ta till dig yogan på. Det finns så mycket bra tekniker som kan hjälpa dig att hitta nycklarna till en djupare kontakt med dig själv. Eftersom jag själv har känt motstånd till vissa ”flummiga delar” känner jag också ödmjukhet för att alla uppfattar och tar till sig yogan på många olika sätt och nivåer. I mina klasser öppnar jag för ett tillåtande ”rum” där det inte finns några ”måsten”, där du lugnt och inkännande ges möjlighet att fördjupa dig i dig själv och finna/vara i kontakt med din fantastiska, vackra själ som guidar dig genom livet.


Linda Israelsson

Kontakt: linda@tullingeyogacenter.se Tel: 0709-527274

Int. Dipl. Kundaliniyogalärare. MEM (Muscle Emotion Meridian) Gongyogalärare, klangmassör & ljudhealer.

”Det jag tycker är viktigast, som jag vill ska genomsyra hela yogastunden hos mig, är värme och trygghet. Jag vill att det ska kännas som att komma till en öppen famn, en tillåtande plats där alla känslor får finnas, där du får möjlighet att möta dig själv på ett kärleksfullt och nyfiket sätt. Samtidigt vill jag att det ska kännas roligt, lättsamt och händelserikt.

När jag väljer / sätter ihop mina pass tänker jag ofta variation och helhet – ”all inclusive”. Under en termin vill jag att du ska få en inblick i både den bredd och det djup som kundaliniyogan innebär. Jag jobbar mycket med ljud och vibrationer, både med hjälp av gongar, klangskålar och en mängd andra läkande instrument, men även med vårt viktigaste instrument – rösten. Vi använder mantran, chakraljud och taoistiska helande ljud för att vibrera i hela kroppen. Och det förekommer allt från väldigt fysiskt krävande övningar till lugn, stillhet och djupa meditationer. Kundaliniyogan är min grund, men jag hämtar också inspiration från Röstyoga enl. Ulrica Gulz och MEM Gongyoga (Muscle Emotion Meridian).”


Isse Magnusson Österlund

Kontakt: isse@isse.nu Tel: 0703-614730
Hemsida: www.isse.nu

Att yoga, är och ska vara individuellt. Alla är vi olika även på yogamattan. Jag vet att det finns en form av yoga och en lärare för varje personligt behov. ”Prova på” tills du hittar ditt sätt och din plats att yoga på, din form för att nå det inre av dig själv. Jag är en lärare på mitt sätt, med min form.

Jag är lärare i Yinyoga, Restorativeyoga, Vinyasayoga, Barn och ungdomsyoga, Familjeyoga och Gravidyoga. När du kommer och yogar hos mig möts du av yoga för både kropp och sinnen. Mitt mål är att du som yogi ska utgå från din personliga nivå. Att du, så väl fysiskt som mentalt, ska hitta en acceptans till dig själv och finna ro i att du är just den du är. Jag är inte yogaläraren som sjunger mantran och håller traditionella meditationer. Hos mig kommer du att mötas av meditation kring din kropp och ditt andetag. Mindfulness och medvetenhet i ditt eget mående.

Jag lägger stor vikt vid hur vi positionerar och belastar kroppen. Hur vi bygger upp kroppens muskulatur, stretchar och värnar om fysisk och mental hälsa. En god hållning ger dig en stark kropp och ett flödande andetag. Din stressnivå minskar i takt med att ditt andetag får växa sig stort. Jag tar upp allt ifrån vad vi dricker och äter till zoner och energikanaler i kroppen. Att yoga är att ge dig själv tid och plats för just dig själv och den du innerst inne är.

När du kommer till mig och yogar möts du av en kombination av olika yogatraditioner. Yinyogan, som traditionellt är statisk, varvar jag med lite mer rörelse och även inslag av flöde. Detta för att hitta in i en stark hållning och ett så stort välbefinnande som möjligt i kombination med ökad flexibilitet i bindväv och muskler. Vise versa när jag håller Vinyasapass, yoga i flöde. Här stannar jag av och låter kroppen och sinnet vila i stretch. Stor vikt lägger jag på din mentala närvaro och meditation i stillhet och genom Yoganidra, yogisk sömn/kroppsskanning.


Fatima Abaas

Kontakt: fatima.abaas@hotmail.com Tel: 0739-975454

Jag är lärare i Medicinsk yoga och Yinyoga. Jag jobbar även med behandlingar och erbjuder Yogisk chakraflödesmassage, Regndroppsmassage och Healing.

”Under mina klasser är min intention att skapa en tillåtande, varm och kärleksfull atmosfär där du kan utforska ditt inre. Jag vill att du ska känna att det är tryggt för dig att stanna upp, känna efter och låta kroppen tala sitt eget språk. Vi blickar inåt, övar oss på att släppa taget, skapa acceptans så att vi kan landa i oss själva och komma i kontakt med den inre livskraften.

Jag lägger stor vikt vid andningen, då det är den snabbaste vägen att landa i kroppen och behålla närvaron i nuet. När vi jobbar med andningen påverkas vår hälsa på flera olika plan och vi kan påverka vårt mående.

Meditation är en naturlig del under mina klasser. Jag använder mig både av andningsmeditationer och mantran där vi använder rösten som ett verktyg för att ta oss djupare in i oss själva. För mig är meditation ett sätt att komma i kontakt med mig själv, bli medveten om olika delar av mitt inre och tillåta känslor, minnen och präglingar att få komma upp till ytan för att sedan kunna frigöras och transformeras.”


Daniel Sandberg

Kontakt: danielsandbergyoga@gmail.com Tel: 0763-13 03 99

Utbildningar: Hatha och Vinyasa yogainstruktör (RYT500, Yoga Alliance) utbildad vid Shiva Yoga Peeth och Vinyasa Yoga School Rishikesh, Indien.

”Jag tycker om att skapa en öppen och personlig atmosfär i mina klasser. Jag vill att du ska komma som du är och känna att du får vara dig själv på mattan. Du behöver inte tro att smidighet eller balans är ett grundkrav när du börjar, men jag vill gärna inspirera dig att lita på din egen förmåga och upptäcka att du är mycket mer än du tror. Du ska känna dig bekväm i din egen kropp och hitta modet för att stanna upp, lyssna inåt och släppa fram den kraft som finns inom dig.

Grunden i mina klasser är fysisk Hatha och Vinyasa (flow) yoga där vi lägger vikt vid linjering och medvetenhet kring kroppshållning och ibland tar vi hjälp av verktyg och justeringar för att hitta rätt. I ett dynamiskt flöde av stående positioner där vi övar balans, styrka, fokus och kroppskontroll går vi även in i långsam stretch och djupavslappning sittande och liggande på mattan. Att ledas av andnigen är en viktig aspekt som vi ofta återkommer till och andningstekniker (pranayama) är ett naturligt inslag i varje klass. 
 
Jag hittade själv till yogan efter en svår period i livet då fysisk träning verkade helt otänkbart, men redan under min första yogaklass kände jag att någonting vände och ett läkande påbörjades. Jag fick ett hem i den prestigelösa och accepterande miljön som yogan erbjöd och jag vann hälsan tillbaka. Sedan dess har yoga varit min ledstjärna och min väg. Jag åkte två gånger till Indien för att utbilda mig i den heliga staden Rishikesh vid Himalayas fot. Jag studerade även meditation enligt Buddhistisk tradition och har influerats starkt av österländsk filosofi under mina nästan sju år i sydostastien och har sedan dess även praktiserat och lärt ut meditation.


Anna Eklöf

Kontakt: tillannaeklof@gmail.com Tel: 073-616 86 44

För mig är yoga ett sätt att lära mig hitta tillbaka hem till mig själv. Jag letade länge, under säkert 10 år, efter en yoga som passade mig. Efter en längre tids sjukdom kom jag sommaren 2014 i kontakt med HoliYogan och dess grundare Ulrica Gulz. För mig var det som att komma hem. Det var en enorm ögonöppnare och en plats där jag äntligen fick börja möta mig själv på ett mjukt, varsamt och prestationslöst sätt. Det är en häftig, och många gånger tung, resa att börja möta sig själv. Möta sina motstånd, tysta rum och våga öppna upp dessa och släppa taget.

Sedan dess har jag deltagit i flera utbildningar hos Ulrica Gulz i Västerås. Idag är jag lärare i HoliYoga, HoliYoga Hormon och HoliYoga Röst.

Mitt liv har alltid präglats av prestation där jag värdesatt mig själv utifrån vad jag gjort, vilket jag tror är väldigt vanligt. När jag leder yoga vill jag försöka förmedla HoliYogans sätt att sluta tänka och istället börja känna – hur känns kroppen just nu? Släppa all prestation, alla måsten och borden, så vi istället kan börja ta plats i och bo i hela vår kropp.


Maria Norman

Kontakt: marianorman@telia.com Tel: 076-860 99 48

”Jag heter Maria Norman och är barnmorska och instruktör i MediYoga, Gravidyoga och Mamma-Baby-yoga.

I min arbetssituation på förlossningen möter jag ofta kvinnor som är väldigt oroliga och oförberedda. Gravidyoga och profylax ger kvinnan verktyg att hantera oro och stress. Yogan jobbar både fysiskt, emotionellt och själsligt. Övningarna gör den fysiska kroppen smidig, stark och avslappnad. Närvaron ökar, rädslan minskar och en känsla grundtrygghet byggs upp som ger tillit till den egna förmågan att klara av förlossningen.”


Marianne Princis

Kontakt: marianne@meranu.se Tel: 070-862 61 64

Jag jobbar med stresshantering och mindfulness och brinner för att hjälpa människor hitta en hållbar vardag och ett hållbart liv! Jag är utbildad mindfulnessinstruktör av Dr Ola Schenström på Mindfulnesscenter AB, diplomerad avspännings- och stressterapeut samt diplomerad kostrådgivare hos Sverigehälsan.

Vi lever i ett högt tempo idag och tillfällena till vila och återhämtning tenderar att bli färre och färre.  Stress är ett komplext område där man behöver se helheten.

På mina kurser får du ta del av verktyg till hur du bättre kan hantera stress, smärta, ångest eller oro – och på så sätt öka din livskvalitet. Att träna på medveten närvaro ökar vår förmåga till att vara närvarande i det som sker just i denna stund. Till att lägga märke till var jag har min uppmärksamhet och att jag kan göra medvetna val, vilket i sig är ett sätt att minska onödig stress. Du ökar din medvetenhet om ditt beteende och vi jobbar med nya vanor. 

Du lär dig ett nytt beteende som gagnar din hälsa!


Johanna Dahllund

Kontakt: jdahllund@gmail.com Tel: 070-217 95 69

Johanna är diplomerad yogalärare (hatha- och yinyoga) från Axelsons Gymnastiska Institut, 200hr Registered Yoga Teacher Training, certified by Yoga Alliance.

”Personligen har jag aldrig gillat gruppträning. Svettiga och hoppiga gympass är inte min melodi. Men med yogan kan jag vara i mig själv, för mig själv och helt omedveten om grannen på mattan bredvid. Yogan är prestigelös. Jag fastnade för hathayoga för att jag behöver den fysiska träningen. Övningarna görs intensivt, men på ett lugnt sätt och med medveten andning. Det jag gillar med hathayoga är att man blir stark och smidig i kroppen. På köpet har jag också lärt mig andas och hålla mig lugn i stressiga situationer.

På sikt ser jag yogan som ett sätt att hålla hela kroppen rörlig upp i hög ålder. Yogan är också ett sätt att hålla sinnet lugnt och knoppen i form i dagens stressiga värld.”